Nordic Networks AB (”Noreli”) har försatts i konkurs av Värmlands tingsrätt. Advokat Hans Berglund har utsetts till konkursförvaltare och ansvarar nu för att avveckla bolaget.
Vi har förståelse för att många kunder har frågor om beställningar, returer och återbetalningar. Tyvärr kan vi inte hjälpa till med dessa. Här nedan förklarar vi varför.
Vad innebär konkursen?
När ett företag går i konkurs innebär det att det inte längre kan betala sina skulder. Företagets tillgångar tas då över av ett konkursbo, som vi representerar. Vår uppgift är att sälja tillgångarna och betala av skulder i en viss ordning enligt lagen.
Det betyder att vi inte är skyldiga att fullfölja tidigare beställningar, ta emot returer eller betala tillbaka pengar till kunder. Vår skyldighet är i stället att följa lagens ordning för hur de pengar som finns ska fördelas.
Varför får jag som kund ingen återbetalning?
Kunder som har betalat för varor som inte levererats eller som vill ha återbetalning, räknas som oprioriterade fordringsägare. Det innebär att ni tyvärr står långt ner i kön när konkursboets pengar ska fördelas. I de flesta fall räcker inte tillgångarna till att betala ut något till den här gruppen, eftersom pengarna först går till kostnader för konkursen och andra prioriterade skulder.
Dessutom har konkursboet inte tillgång till pengar som redan har använts av bolaget innan konkursen. Vi har därför ingen möjlighet att betala tillbaka till dig som konsument.
Vad kan du som kund göra?
Om du har betalat med kreditkort eller via en betaltjänst som Klarna, kan du kontakta dem för att reklamera köpet. Många kortutgivare och betaltjänster erbjuder skydd vid uteblivna leveranser.
Du kan även anmäla din fordran till konkursförvaltaren, men vi vill vara tydliga med att det inte garanterar någon utbetalning.
Kontakt
Vi förstår att detta är frustrerande och beklagar den uppkomna situationen. Vi hoppas att informationen ovan förklarar varför vi inte kan hjälpa till med återbetalning, leverans eller reklamation. Konkursen handläggs av advokat Ulrik Karlsson och juristen Mauro Verbuyt. Vid frågor är du välkommen att kontakta oss genom mailadressen konkurser@allians.se.
Om du vill anmäla en fordran i konkursen vill vi att du använder samma mailadress, och uppger vilket belopp som du anser att du har rätt till och på vilken grund.
I mitten av juli 2025 kommer du att få information om du kan förvänta dig någon utdelning i konkursen – om du har anmält din fordran.